سنسور اکسیژن (Oxygen Sensor) یکی از قطعات حیاتی در سیستم سوخترسانی و کنترل آلایندگی خودرو است. وظیفهی اصلی این سنسور، اندازهگیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز است. با استفاده از اطلاعات این سنسور، کامپیوتر خودرو (ECU) نسبت سوخت به هوا را تنظیم میکند تا موتور در شرایط بهینه و کممصرفتری کار کند.
احتراق در موتورهای بنزینی باید با نسبت دقیق هوا به سوخت انجام شود. نسبت ایدهآل آن 14.7 واحد هوا به 1 واحد بنزین است. اگر اکسیژن موجود در اگزوز زیاد باشد، یعنی احتراق "رLean" (کمسوخت) اتفاق افتاده و اگر اکسیژن کم باشد، یعنی "Rich" (پرسوخت) بوده. در هر دو حالت، هم مصرف سوخت بالا میرود و هم آلایندگی افزایش پیدا میکند.
اینجاست که سنسور اکسیژن وارد عمل میشود و با ارسال سیگنالهای دقیق به ECU، کمک میکند تا میزان تزریق سوخت اصلاح شود.
سنسور یک سیمه (قدیمی)
فقط سیگنال اکسیژن را ارسال میکند و گرمکن ندارد.
سنسور دو یا سه سیمه
مجهز به گرمکن داخلی برای عملکرد سریعتر پس از استارت زدن.
سنسور چهار سیمه یا بیشتر
مدلهای پیشرفتهتر با دقت بالاتر که در خودروهای جدید استفاده میشوند.
معمولاً سنسورها در دو بخش از سیستم اگزوز نصب میشوند:
قبل از کاتالیزور (Sensor 1): برای اندازهگیری ترکیب اولیه گازها
بعد از کاتالیزور (Sensor 2): برای بررسی عملکرد درست کاتالیزور
برخی خودروها دو سنسور دارند و برخی بیشتر، بسته به نوع سیستم انژکتور و استاندارد آلایندگی خودرو.
اگر سنسور اکسیژن خراب یا نیمسوز باشد، خودرو دچار مشکلات زیر خواهد شد:
افزایش مصرف سوخت
روشن شدن چراغ چک موتور
کارکرد ناپایدار موتور در حالت درجا
افت شتاب و قدرت خودرو
بوی بد از اگزوز (به دلیل سوخت ناقص)
استفاده از بنزین بیکیفیت
نفوذ روغن یا آب به داخل سنسور
بالا رفتن عمر سنسور (معمولاً هر 80 تا 120 هزار کیلومتر باید تعویض شود)
دمای بیش از حد در اگزوز
خرابی وایرها یا اتصالات سنسور
حتماً از مدل مناسب و اورجینال استفاده کنید (برندهایی مثل بوش، دنسو یا NGK معتبر هستند)
قبل از تعویض، خطای ECU با دیاگ بررسی شود
بعد از تعویض، ECU باید ریست شود یا با دیاگ مقدار سوخت مجدد تنظیم گردد
از نصب سنسورهای تقلبی یا ارزانقیمت خودداری کنید چون ممکن است سیگنال غلط بفرستند
ویژگیها / برندها | Bosch (بوش) | NGK (انجیکا) |
---|---|---|
کشور سازنده | آلمان | ژاپن |
دقت سیگنالدهی | بسیار دقیق – مناسب برای ECUهای حساس | دقیق و پایدار – مناسب اکثر خودروهای آسیایی |
مدت زمان پیشگرمایش | کمتر از 10 ثانیه | حدود 10 تا 12 ثانیه |
عمر مفید (تقریبی) | 100٬000 تا 120٬000 کیلومتر | 90٬000 تا 110٬000 کیلومتر |
نوع کانکتور | فابریک و مطابق با استاندارد خودروها | فابریک و مناسب نصب بدون تغییر سیمکشی |
کیفیت ساخت بدنه | مقاوم در برابر حرارت بالا و خوردگی | مقاوم، اما کمی حساستر به نوسان دما |
قیمت (نسبی) | نسبتاً بالاتر | اقتصادیتر نسبت به بوش |
مناسب برای خودروهای | آلمانی، فرانسوی، داخلی | ژاپنی، کرهای، داخلی |
پشتیبانی از ECUهای پیشرفته | بله – مناسب خودروهای یورو 5 و یورو 6 | بله – در مدلهای خاص NGK موجود است |
قابلیت نصب آسان | نصب سریع بدون نیاز به تنظیم خاص | نصب ساده و سریع |
اگر دنبال دوام طولانیتر و دقت بیشتر در خودروهای اروپایی هستید، Bosch انتخاب مناسبی است.
اگر به دنبال قیمت اقتصادیتر و عملکرد ثابت روی خودروهای آسیایی یا داخلی هستید، NGK عملکرد خوبی ارائه میدهد.
.
.
.
خودرو | پیشنهاد ما | برند پیشنهادی |
---|---|---|
پراید / تیبا / ساینا | سنسور اکسیژن 4 سیمه با کانکتور فابریک | NGK |
پژو 405 / پارس / سمند | سنسور اکسیژن با گرمکن داخلی و واکنش سریع | Bosch |
دنا / رانا / سورن جدید | سنسور اکسیژن هماهنگ با ECU یورو 5 | Bosch |
.
خودرو | پیشنهاد ما | برند پیشنهادی |
---|---|---|
مزدا 3 / مزدا 2 | سنسور NGK با کانکتور ژاپنی و دقت بالا | NGK |
هیوندای / کیا | سنسور 4 سیمه با پاسخ سریع در دمای بالا | NGK |
پژو 206 (مونتاژ فرانسه) | سنسور دقیق با مقاومت بالا در دمای اگزوز | Bosch |
سنسور اکسیژن نقشی حیاتی در کارکرد بهینه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ایفا میکند. اگر احساس میکنید مصرف سوخت بالا رفته یا چراغ چک روشن شده، یکی از اولین قطعاتی که باید بررسی شود همین سنسور است. نگهداری درست و استفاده از سوخت با کیفیت میتواند عمر مفید این قطعه را افزایش دهد.
.
.
ضمانت اصالت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
مشاوره تخصصی رایگان قبل از خرید
بستهبندی ایمن و حرفهای