ناک زدن موتور (Engine Knock) یا همان کوبش سیلندر، یکی از مشکلات نسبتاً رایج در خودروهاست که در صورت نادیده گرفتن، میتواند به آسیبهای جدی به موتور منجر شود. اگر هنگام شتابگیری یا رانندگی با دور موتور بالا، صدای تقتق یا کوبش فلز به گوشتان خورده، احتمال زیاد با پدیده ناک مواجه شدهاید.
در یک شرایط نرمال، مخلوط سوخت و هوا در سیلندر توسط جرقه شمع و در زمان مشخصی منفجر میشود. اما وقتی این مخلوط زودتر از زمان لازم یا بهصورت غیر یکنواخت مشتعل شود، موجهای انفجاری غیرعادی در سیلندر ایجاد میشود که به آن "ناک" میگویند. این پدیده، باعث ایجاد صدایی شبیه به تقتق، لرزش، و گاهی لرزیدن موتور میشود.
ناک فقط یک صدا نیست؛ بلکه نشانهای از احتراق ناقص و پرریسک در موتور است.
ناک زدن دلایل متعددی دارد، اما شایعترین آنها عبارتاند از:
استفاده از بنزین با عدد اکتان پایین
موتورهایی که نسبت تراکم بالا دارند (مثل موتورهای یورو 5 یا توربوشارژ)، به بنزین با اکتان بالا نیاز دارند. بنزین معمولی در آنها ممکن است زودتر از موعد منفجر شود.
تنظیم نبودن زمان جرقهزنی
اگر ECU زمان اشتعال را زودتر از موعد تنظیم کند، مخلوط قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا منفجر میشود و باعث ضربه به قطعات داخلی موتور میشود.
کربن گرفتن سر سیلندر یا پیستون
تجمع دوده یا کربن روی سطح سیلندر باعث بالا رفتن دمای محفظه احتراق شده و منجر به احتراق خود به خود (Pre-Ignition) میشود.
خرابی سنسور ناک یا سیستم جرقهزنی
سنسور ناک صدای کوبش را تشخیص میدهد. اگر این سنسور خراب باشد، ECU دیگر نمیتواند زمان جرقه را اصلاح کند.
استفاده از شمعهای نامناسب یا معیوب
شمعهایی با گپ اشتباه یا کیفیت پایین، باعث ایجاد جرقه ضعیف یا اشتباه میشوند و این عامل میتواند ناک ایجاد کند.
گرمای بیش از حد موتور (Overheating)
دمای زیاد موتور باعث میشود سوخت زودتر از زمان لازم منفجر شود. این یکی از دلایل مرگ خاموش موتورهای قدیمی است.
اگر خودروی شما دچار ناک شده باشد، احتمالاً علائم زیر را تجربه میکنید:
صدای تقتق یا کوبش فلزی از موتور، مخصوصاً هنگام شتابگیری یا حرکت سربالایی
افت توان و کشش خودرو
لرزش موتور در دورهای بالا
افزایش ناگهانی مصرف سوخت
داغ شدن بیش از حد موتور
روشن شدن چراغ چک در برخی موارد
نکته: همهی صداهای تقتق، الزاماً ناک نیستند. ممکن است ناشی از خرابی پیستون، شاتون یا سوپاپ نیز باشند.
ناک زدن اگر نادیده گرفته شود، بهمرور زمان باعث:
سوراخ شدن پیستونها
تاب برداشتن میللنگ یا شاتون
آسیب به واشر سرسیلندر و سوپاپها
افزایش مصرف بنزین و کاهش راندمان احتراق
و در موارد شدید، خرابی کامل موتور
میشود. بنابراین، نباید از آن بهعنوان یک صدای ساده عبور کرد.
استفاده از بنزین با کیفیت و اکتان مناسب
در خودروهای حساس یا توربوشارژ، ترجیحاً از بنزین سوپر یا افزودنی اکتانبوستر استفاده کنید.
بررسی و تنظیم سیستم جرقهزنی
کوئل، وایر و شمعها باید سالم، استاندارد و طبق مشخصات کارخانه نصب شوند.
پاکسازی موتور از دوده و کربن
سرویس ادواری انژکتورها و شستوشوی محفظه احتراق با مواد مخصوص (Engine Flush) مفید است.
بررسی عملکرد سنسور ناک و ECU
با دیاگ زدن، میتوان خطاهای مربوط به سنسور ناک یا زمانبندی احتراق را تشخیص داد.
اجتناب از رانندگی طولانیمدت در دور موتور بالا
دور موتور بالا = حرارت بیشتر = احتمال بیشتر برای احتراق زودرس
ناک زدن موتور یکی از پدیدههای پنهان ولی بسیار خطرناک برای خودرو است. صدایی که شاید در ابتدا بیاهمیت بهنظر برسد، ممکن است در ادامه هزینههایی چند میلیونی برای تعمیر موتور روی دستتان بگذارد. با نگهداری درست، بنزین مناسب و رسیدگی به موقع، میتوانید از این مشکل کاملاً جلوگیری کنید.
.
.
.
ضمانت اصالت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
مشاوره تخصصی رایگان قبل از خرید
بستهبندی ایمن و حرفهای