لنت ترمز یکی از مهمترین قطعات ایمنی در خودرو است که مستقیماً با حفظ جان راننده و سرنشینان در ارتباط است. لنت بخشی از سیستم ترمز دیسکی یا کاسهای خودرو است که با ایجاد اصطکاک روی دیسک یا کاسه ترمز، سرعت چرخها را کاهش میدهد و خودرو را متوقف میکند.
بهعبارتی، بدون لنت ترمز سالم و استاندارد، هیچ سیستمی ( حتی قویترین موتور یا پیشرفتهترین تکنولوژی ترمز ) نمیتواند خودرو را بهموقع متوقف کند.
وقتی پدال ترمز را فشار میدهید، فشار روغن ترمز از طریق بوستر و مستر سیلندر به سمت چرخها هدایت میشود. این فشار باعث میشود پیستونهای کالیپر ترمز به لنتها فشار وارد کنند و لنتها روی سطح دیسک فشرده شوند. اصطکاک ایجاد شده، چرخ را کند یا متوقف میکند.
در سیستمهای ترمز کاسهای (در چرخ عقب برخی خودروها) لنتها بهصورت کفشکی در داخل کاسه قرار دارند و با باز شدن، به دیواره داخلی کاسه فشار میآورند.
ساخته شده از الیاف طبیعی، رزین، شیشه و مواد نرمتر
صدای کم، نرمتر، گرد و خاک بیشتر
مناسب خودروهای سبک شهری
ترکیبی از فلزات (مثل مس، آهن، فولاد) و مواد آلی
دوام بالا، قدرت ترمزگیری عالی، کمی صدای بیشتر
مناسب رانندگی روزمره و نیمهسنگین
مخصوص خودروهای مسابقهای یا صنعتی
بسیار مقاوم در برابر دما، اما با صدای زیاد و سایش بالا
ساخته شده از فیبر سرامیکی با مس و مواد ترکیبی
عملکرد عالی در دمای بالا، صدای بسیار کم، گرد و خاک کم
قیمت بالاتر، مناسب خودروهای مدرن یا با سیستم ترمز حساس
صدای جیغ یا سوت هنگام ترمز گرفتن
کاهش عملکرد ترمز
لرزش در پدال ترمز
روشن شدن چراغ هشدار ترمز در داشبورد
نیاز به فشار بیشتر برای توقف کامل
خط افتادن یا تغییر رنگ روی دیسک ترمز
توجه: بعضی لنتها از نشانگر فلزی استفاده میکنند که هنگام تمام شدن، با دیسک برخورد کرده و صدای خاصی ایجاد میکند تا به شما هشدار دهد.
لنت جلو: فشار بیشتری تحمل میکند چون بخش زیادی از وزن خودرو هنگام ترمز به جلو منتقل میشود.
لنت عقب: در برخی خودروها کاسهای است و در خودروهای جدیدتر بهصورت دیسکی، اما فشار کمتری نسبت به لنت جلو دارد.
نکته: لنت جلو معمولاً زودتر از لنت عقب تمام میشود.
بسته به نوع رانندگی، کیفیت لنت و شرایط جاده:
نوع رانندگی | میانگین عمر لنت جلو | میانگین عمر لنت عقب |
---|---|---|
شهری پر ترافیک | 15 تا 30 هزار کیلومتر | 30 تا 50 هزار کیلومتر |
رانندگی بینشهری ملایم | 40 تا 60 هزار کیلومتر | 50 تا 80 هزار کیلومتر |
لنت فابریک بخرید یا تایید شده برای مدل خودرو شما باشد
از برندهای معتبر استفاده کنید: مثل Bosch، Textar، Brembo، Hi-Q، Ate، پارس، ایبیسی، دلفی
به اصالت کالا دقت کنید – چون لنت تقلبی در بازار زیاد است
نوع رانندگی و وزن خودرو را در نظر بگیرید
تعویض لنت همیشه جفتی باشد (مثلاً هر دو چرخ جلو با هم)
بعد از نصب، حداقل 50 کیلومتر باید ترمز نرم گرفته شود (برای اصطلاحاً “آببندی لنت”)
افزایش فاصله ترمزگیری
سایش سریع دیسک و هزینههای بالا
سر و صدای زیاد
داغ شدن بیش از حد کالیپر
حتی در برخی موارد: قفل نشدن ترمز در مواقع اضطراری
برای خودروهای رایج، اگر ابزار داشته باشید و کمی دانش فنی، تعویض لنت ترمز کار بسیار سختی نیست. با این حال توصیه میشود که برای امنیت کامل، توسط مکانیک متخصص انجام شود، مخصوصاً برای خودروهایی با ترمز ABS یا دیسکهای حساس.
لنت ترمز، خط اول دفاع شما در برابر تصادف است.
پس بهتره انتخابش رو جدی بگیرید. کیفیت، اصالت و نوع متریال، همه در عملکرد نهایی تأثیر دارن. اگر ترمزگیری ماشینت تغییر کرده یا صدایی غیرطبیعی شنیدی، وقتشه یه نگاهی به لنتها بندازی.
.
.
.
ضمانت اصالت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
مشاوره تخصصی رایگان قبل از خرید
بستهبندی ایمن و حرفهای