وقتی صحبت از ثبات و نرمی موتور در حالت درجا یا کاهش لرزش در هنگام استارت و خاموش شدن خودرو میشه، یکی از قطعاتی که کمتر بهش توجه میشه ولی نقش مهمی ایفا میکنه، استوپر موتور یا Engine Stopper هست.
اگر میخوای بدونی استوپر دقیقاً چیه، چه کاری انجام میده و چه موقع باید تعویضش کنی، ادامه این مطلب مخصوص توئه.
استوپر موتور یک قطعه کوچک اما کاربردی از جنس لاستیک، فلز یا ترکیبی از هر دو هست که در برخی از خودروها برای کاهش تکانهای شدید موتور به کار میره. این قطعه نوعی کمکفنر یا ضربهگیر بهشمار میاد که بین بخشهایی از موتور و بدنه خودرو نصب میشه تا لرزشهای ناگهانی مخصوصاً موقع روشن یا خاموش شدن موتور رو جذب کنه.
استوپر در واقع نقش مکمل دستهموتور رو بازی میکنه؛ اما دقیقاً مثل دستهموتور نیست.
ویژگی | دستهموتور | استوپر موتور |
---|---|---|
وظیفه اصلی | نگهداری وزن و موقعیت موتور | کنترل حرکت ناگهانی و ضربههای لحظهای |
جنس | ترکیب لاستیک و فلز | لاستیکی یا لاستیک تقویتشده |
محل نصب | در چند نقطه اصلی روی شاسی | معمولاً در یک سمت یا انتهای موتور |
زمان تعویض | طول عمر بالا، کمتر خراب میشود | سریعتر دچار استهلاک میشود |
استوپر در لحظاتی که موتور حرکت ناگهانی داره یا نیرو وارد میکنه، وارد عمل میشه. مثل:
هنگام استارت زدن
هنگام خاموش شدن موتور
موقع شتاب ناگهانی
زمان تعویض دنده در دور موتور بالا
در واقع این قطعه باعث میشه که موتور "تکان نخورده" یا فشار ناگهانی به دستهموتورها و گیربکس وارد نشه.
اگر استوپر وظیفه خودش رو بهدرستی انجام نده، این علائم ظاهر میشن:
🚫 لرزش شدید در زمان روشن یا خاموش کردن خودرو
🚫 کوبیدن یا صدای "تق" موقع استارت
🚫 احساس تکان در کابین هنگام گاز دادن یا ترمز شدید
🚫 افزایش لرزش موتور در حالت درجا (دور آرام)
🚫 آسیب زودرس به دستهموتورها و حتی گیربکس
گاهی اوقات راننده متوجه میشه که خودرو با وجود سالم بودن دستهموتورها، باز هم تکان داره؛ اینجاست که استوپر مظلوم و نادیده گرفتهشده وارد داستان میشه.
بسته به نوع طراحی خودرو، استوپرها میتونن:
لاستیکی ساده باشن (مثل بوشهای ضربهگیر)
هیدرولیکی یا تقویتشده باشن (در خودروهای مدرن یا سنگین)
با پایه فلزی برای نصب مقاومتر
در خودروهایی مثل پراید، پژو 405، تیبا یا سمند، معمولاً از نوع ساده لاستیکی استفاده میشه.
بله. استوپر معمولاً با باز کردن دو یا سه پیچ قابل تعویضه. زمان تعویض خیلی طولانی نیست و هزینه اون نسبت به دسته موتور پایینتره.
حتی در بعضی خودروهای اسپرت یا تیونینگشده، از استوپر تقویتی (پلییورتان یا فلزی) استفاده میکنن تا کنترل بیشتری روی موتور داشته باشن و انتقال قدرت بهتر شه.
اگر خودرو علائم زیر رو نشون داد، وقتشه نگاهی به استوپر بندازی:
لرزش بیش از حد در دور آرام
احساس "تکان خوردن" ناگهانی موتور
صداهای ناگهانی از سمت موتور موقع شتاب یا استارت
بررسی چشمی و دیدن پارگی یا لهشدگی لاستیک استوپر
بهطور میانگین، هر 50 تا 70 هزار کیلومتر یا هر 3 تا 4 سال یکبار، استوپر نیاز به بررسی و تعویض داره—مخصوصاً در مناطق گرم یا پرترافیک.
مدل دقیق خودرو رو بدون – چون اندازه و جای نصب ممکنه فرق داشته باشه
جنس لاستیک باکیفیت انتخاب کن – از برندهایی مثل عظام، اصل شرکتی، کایکو، جیپیجی، امیرنیا استفاده کن
استوپر رو اشتباهی با دستهموتور عوض نکن – کاملاً دو قطعه متفاوت هستن
بعد از نصب، اگر دستهموتورها هم فرسوده باشن، بهتره همزمان تعویض بشن تا لرزش از بین بره
استوپر موتور، هرچند قطعهای کوچک و ارزانقیمت است، اما تأثیر بزرگی در آرامش موتور و سلامت سیستم تعلیق و گیربکس دارد.
اگر موتور خودروی شما موقع استارت یا گاز دادن تکان میخوره یا صدای کوبش میده، حتماً استوپر رو بررسی کن.
.
.
.
ضمانت اصالت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
مشاوره تخصصی رایگان قبل از خرید
بستهبندی ایمن و حرفهای