در خودروهای انژکتوری، یکی از مهمترین قطعاتی که مستقیماً روی مصرف سوخت، راندمان موتور و آلایندگی تأثیر دارد، چیزی نیست جز سوزن انژکتور یا همان Injector. این قطعه با وجود اندازه کوچکش، وظیفهی حیاتی تزریق سوخت به درون سیلندر را بر عهده دارد.
در این مقاله با عملکرد دقیق سوزن انژکتور، ساختار آن، علائم خرابی، دلایل خرابی و نکات مهم در خرید یا تعویض آن آشنا میشویم.
سوزن انژکتور قطعهای است که سوخت را با فشار بالا و به صورت پاششی و دقیق وارد منیفولد یا مستقیماً به درون سیلندر موتور میفرستد. این کار باید در زمان بسیار دقیق و در مقدار مشخص انجام شود تا احتراق درون موتور به درستی شکل بگیرد.
به زبان ساده: سوزن انژکتور همان نازل پاشش سوخت است.
سوزن انژکتور معمولاً شامل یک شیر الکتریکی بسیار دقیق است که با دریافت پالسهای الکتریکی از ECU باز و بسته میشود. عملکرد آن به شکل زیر است:
پمپ بنزین، سوخت را با فشار بالا به ریل سوخت میفرستد.
ECU با توجه به شرایط موتور، پالس الکتریکی به انژکتور میدهد.
سوزن در بازهای بسیار کوتاه (چند میلیثانیه)، سوخت را پاشش میکند.
این پاشش، معمولاً به صورت پودر شده (مهپاشی) انجام میشود تا بهخوبی با هوا مخلوط شود.
مخلوط هوا و سوخت به درون سیلندر میرود و احتراق رخ میدهد.
بخش | وظیفه |
---|---|
بوبین مغناطیسی | باز و بسته کردن سوزن داخلی در واکنش به پالس الکتریکی |
سوزن (نیدل) فلزی | مسدودکنندهی مسیر پاشش که با تحریک بوبین بالا میرود |
فنر داخلی | بازگرداندن سوزن به حالت بسته پس از هر پالس |
فیلتر سر انژکتور | جلوگیری از ورود ذرات ریز به نازل پاشش |
نازل پاشش | محل خروج سوخت به صورت اسپری شده با الگوی خاص |
سوکت برق | محل اتصال به سیمکشی خودرو برای دریافت پالس از ECU |
پاشش غیرمستقیم (Multi-point): انژکتور در مسیر منیفولد هوا قرار دارد و سوخت را قبل از ورود به سیلندر میپاشد. (رایج در اکثر خودروهای داخلی)
پاشش مستقیم (GDI / FSI): سوخت مستقیماً به داخل سیلندر پاشیده میشود (در خودروهای مدرن و توربو).
سوزن انژکتور اگر عملکرد درستی نداشته باشد، مصرف سوخت، آلایندگی و کارکرد موتور دچار اختلال میشود. مهمترین علائم خرابی:
ریپ زدن یا لرزش موتور در دور آرام یا شتابگیری
افزایش مصرف سوخت نسبت به قبل
کاهش کشش یا کند شدن خودرو
روشن شدن چراغ چک موتور (Check Engine)
تولید دود سیاه از اگزوز
بوی بنزین در اگزوز یا اطراف خودرو
خاموش شدن خودرو در حالت خلاص یا هنگام ترمز
سخت روشن شدن خودرو در صبح یا هوای سرد
در برخی موارد، ECU کدهایی مثل P0201، P0202 و… را در دیاگ ثبت میکند که مستقیماً به مشکل در انژکتور مربوط است.
جرمگرفتگی نازل پاشش به دلیل کیفیت پایین سوخت
سوختن بوبین داخلی به خاطر نوسان برق یا اتصال کوتاه
فشار بیش از حد سوخت یا خرابی رگلاتور
نفوذ ذرات ریز یا آب به داخل ریل سوخت
استفاده طولانی بدون سرویس و شستشو
بله. اگر مشکل فقط جرم گرفتگی باشد، میتوان سوزنها را با دستگاه شستوشو اولتراسونیک یا شستوشو درجا با مواد شوینده مخصوص تمیز کرد.
اما اگر بوبین، فنر یا نازل آسیب دیده باشد، باید انژکتور تعویض شود.
در بعضی موارد تعمیرکاران حرفهای میتوانند بوبین یا نازل را تعویض کنند، ولی بهطور عمومی، تعمیر انژکتور توصیه نمیشود، چون دقت و فشار کاری بالایی دارد و خطا ممکن است باعث آسیب به موتور شود.
از برندهای باکیفیت استفاده کن (مانند Bosch، Siemens، Delphi، Valeo، کروز، عظام)
شماره فنی انژکتور باید دقیقاً با انژکتور قبلی همخوانی داشته باشد
قبل از تعویض، بهتر است ریل سوخت و فیلترها نیز بررسی شوند
انژکتورهای تقلبی یا متفرقه باعث مصرف بالا و خرابی موتور میشوند
از سوخت باکیفیت و ترجیحاً بنزین سوپر یا افزودنی پاککننده انژکتور استفاده کن
هر 20 تا 30 هزار کیلومتر، یکبار شستوشوی انژکتور انجام بده
فیلتر بنزین را بهموقع تعویض کن (هر 15-20 هزار کیلومتر)
از راندن طولانی با باک خالی پرهیز کن (کف باک معمولاً جرم بیشتری دارد)
سوزن انژکتور قلب سیستم سوخترسانی خودرو است. تزریق دقیق و یکنواخت سوخت به موتور، راندمان بالا، مصرف سوخت پایین و عمر بیشتر موتور را تضمین میکند. خرابی یا گرفتگی سوزن میتواند منجر به لرزش، ریپ زدن، مصرف بالا و حتی آسیبهای جدی به موتور شود.
پس اگر نشانههایی از بد کار کردن موتور، بوی بنزین یا کاهش قدرت دیدی، حتماً یک بررسی دقیق روی سوزنهای انژکتور انجام بده. گاهی با یک شستوشوی ساده، ماشین دوباره مثل روز اول نرم و قوی کار میکنه.
.
.
.
ضمانت اصالت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
مشاوره تخصصی رایگان قبل از خرید
بستهبندی ایمن و حرفهای