دینام (Alternator) یکی از حیاتیترین قطعات خودروه که شاید کمتر کسی به اون توجه کنه، اما اگر از کار بیفته، عملاً خودروی شما بدون باتری نمیتونه بیشتر از چند دقیقه کار کنه. دینام، تامینکنندهی اصلی برق خودرو در حال حرکت و شارژکنندهی باتریه.
در این مقاله، قراره با زبانی ساده و حرفهای بدونیم دینام چیکار میکنه، چطور کار میکنه، چه علائمی داره وقتی خراب میشه، و چطوری باید ازش مراقبت کنیم.
به زبان ساده، دینام یک ژنراتور برقی کوچکه که با چرخیدن، برق تولید میکنه.
تولید برق برای سیستمهای برقی خودرو (مثل چراغها، ECU، سیستم صوتی و کولر)
شارژ باتری هنگام روشن بودن خودرو
تأمین برق در دور موتور بالا یا پایین، بدون وابستگی به باتری
بدون دینام، باتری فقط میتونه مدت کوتاهی انرژی بده، بعدش همهچیز خاموش میشه؛ از چراغ جلو گرفته تا فرمان برقی!
دینام از طریق پولی متصل به تسمه دینام با چرخش موتور به حرکت درمیاد. داخلش مجموعهای از سیمپیچها و آهنربا وجود داره که با چرخش، جریان برق متناوب (AC) تولید میکنه. این جریان بعد از عبور از رگولاتور ولتاژ به جریان مستقیم (DC) تبدیل میشه تا قابل استفاده در خودرو و شارژ باتری باشه.
بخش | وظیفه |
---|---|
روتور و استاتور | تولید میدان مغناطیسی و برق |
پولی | انتقال حرکت از موتور به دینام |
پل دیود | تبدیل برق AC به DC |
رگولاتور | کنترل ولتاژ خروجی و جلوگیری از نوسان |
جاروبکها | انتقال برق به روتور |
خرابی دینام همیشه بهصورت ناگهانی اتفاق نمیافته. معمولاً نشونههایی داره که اگر بهشون دقت کنیم، از دردسر بزرگی جلوگیری میکنیم:
روشن شدن چراغ باتری روی آمپر
ضعیف شدن یا تخلیه باتری
کاهش شدت نور چراغها، مخصوصاً در دور آرام
نوسان برق در سیستم صوتی یا فن
خاموش شدن ناگهانی خودرو
صداهای غیرعادی از سمت دینام یا پولی
بوی سوختگی یا داغ شدن بیشازحد دینام
دلایل زیادی باعث خرابی دینام میشن. مهمترینهاش:
پوسیدگی زغال (جاروبکها) در اثر کار زیاد
خرابی پل دیود یا رگولاتور ولتاژ
شکستگی تسمه دینام یا پولی هرزگرد
نفوذ روغن یا آب به داخل دینام
اتصال بد سیمها و شل بودن سوکتها
استفاده از باتری معیوب یا بیشازحد ضعیف
دینام جزء قطعات مصرفی بلندمدت بهحساب میاد، اما طول عمرش به عوامل مختلفی بستگی داره:
در شرایط عادی: 80،000 تا 150،000 کیلومتر
استفاده سنگین (روشن موندن چراغها، سیستم صوتی حرفهای): عمر کمتر
آلودگی، گردوغبار، گرما و رطوبت: کاهش عمر
توصیه میشه هر 20 تا 30 هزار کیلومتر یکبار دینام از نظر صدا، ولتاژ خروجی و تمیزی بررسی بشه.
برای بررسی وضعیت دینام، از روشهای زیر میتونید استفاده کنید:
ولتمتر: هنگام روشن بودن خودرو، ولتاژ دو سر باتری باید بین 13.8 تا 14.5 ولت باشه.
روشن شدن چراغها با شدت کافی: مخصوصاً در دور آرام
عدم نمایش خطا در دستگاه دیاگ مربوط به شارژ یا سیستم برق
اگر ولتاژ زیر 13 یا بالای 15 ولت باشه، احتمال خرابی دینام یا رگولاتور وجود داره.
هنگام خرید دینام جدید یا استوک، به این نکات دقت کن:
مخصوص مدل خودرو باشه (از نظر ولتاژ و آمپر خروجی)
برند معتبر مثل Valeo، Bosch، Magneti Marelli، دیناپارت و غیره
گارانتی و تست شده بودن (هم در محل و هم در تعمیرگاه)
بدون لقی در بلبرینگ یا پولی
در بازار ایران، دینامهای چینی بینامونشان ممکنه ارزان باشن ولی دوام کمی دارن.
اگر دینام اصلی باشه و قطعات داخلیش قابل تعویض باشن (مثل زغال یا رگولاتور)، تعمیر میتونه گزینه خوبی باشه. اما اگر:
بدنه ترک برداشته
سیمپیچ سوخته
روتور یا بلبرینگ آسیب دیده
تعویض کامل دینام انتخاب مطمئنتریه.
دینام، مثل قلب دوم خودروست. وقتی خودرو روشنه، همه چیز بهجای باتری، از دینام تغذیه میکنه. با بررسی دورهای، دقت در علائم هشداردهنده و استفاده از برندهای باکیفیت، میتونید از خاموش شدن ناگهانی خودرو یا آسیب به باتری جلوگیری کنید.
.
.
.
ضمانت اصالت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
مشاوره تخصصی رایگان قبل از خرید
بستهبندی ایمن و حرفهای