شاید براتون پیش اومده که یه مکانیک یا راننده با تجربه بگه:
"ماشین شاطون زده!"
اما واقعاً این اصطلاح یعنی چی؟ چه بلایی سر موتور میاد؟ چطور میتونیم جلوش رو بگیریم؟ و اگه زد، قابل تعمیر هست یا نه؟
تو این مقاله قراره به زبون ساده همهچیز دربارهی شاطون زدن موتور خودرو رو براتون توضیح بدیم.
شاطون یا شاتون (به انگلیسی: Connecting Rod) یکی از قطعات اصلی موتورهای پیستونی هست. این قطعه، ارتباط بین پیستون و میللنگ رو برقرار میکنه و نیرو رو از بالا به پایین منتقل میکنه.
به زبان ساده:
پیستون داخل سیلندر بالا و پایین میره
شاطون این حرکت خطی رو به میللنگ منتقل میکنه تا به حرکت چرخشی تبدیل بشه
شاطونها از فلز مقاوم ساخته میشن و با تحمل فشار زیاد، نقش حیاتی در عملکرد نرم موتور دارن.
شاطون زدن یعنی یکی از شاتونهای موتور به دلایل مختلف مثل کمبود روغن، داغ شدن بیش از حد یا فشار بیش از حد به موتور، آسیب دیده، خم شده، لق زده یا حتی شکسته.
معمولاً اصطکاک بالا، گرمای زیاد و نبود روانکاری مناسب باعث میشن که:
شاطون لق بزنه
یاتاقان بسوزه
شاطون در جای خودش شل بشه
یا حتی در موارد شدید، میللنگ رو سوراخ کنه و از بلوک موتور بزنه بیرون!
صدای تقتق یا کوبش فلزی از موتور
کاهش شدید قدرت موتور
روشن شدن چراغ روغن یا چک موتور
خاموش شدن ناگهانی موتور
قفل شدن کامل موتور (گیرپاژ)
خروج دود آبی یا سفید از اگزوز
افزایش مصرف سوخت و افت راندمان
عامل | توضیح |
---|---|
![]() | روغن وظیفه خنککاری و روانکاری شاطون رو داره |
![]() | در اثر کارکرد طولانی یا خرابی سیستم خنککننده |
![]() | باعث ضربه شدید به پیستون و فشار بیش از حد به شاطون |
![]() | افزایش قدرت موتور بدون تقویت قطعات مکانیکی |
![]() | گاز دادن بیمورد، معکوس کشیدن، یا تاختن در دور موتور بالا |
هر خودرویی ممکنه دچار شاطون زدن بشه ولی خودروهایی که:
روغنسوزی دارن
سرویس دورهای انجام نمیدن
در هوای گرم کار میکنن
یا بار سنگین زیاد حمل میکنن
بیشتر در معرض شاطون زدن هستن. ماشینهای قدیمی یا خودروهایی با رانندگی تهاجمی هم بیشتر آسیب میبینن.
بله، ولی بستگی به میزان آسیب داره:
میزان آسیب | راهکار |
---|---|
فقط یاتاقان خورده | تعویض یاتاقان و تراش میللنگ |
شاطون کج شده یا ترک خورده | تعویض کامل شاطون |
موتور قفل کرده یا شاطون شکسته | بازسازی کامل موتور یا تعویض کامل انجین |
در موارد شدید، تعمیر صرفه اقتصادی نداره و بهتره کل موتور تعویض یا تعمیق اساسی بشه.
تعویض بهموقع روغن موتور با روغن استاندارد
اطمینان از سلامت سیستم خنککاری (رادیاتور، ترموستات و...)
پرهیز از رانندگی با دور موتور بالا در حالت سرد
رسیدگی فوری به صدای غیرعادی از موتور
استفاده از بنزین با اکتان مناسب
بررسی سطح روغن در فواصل کوتاه مخصوصاً در خودروهای فرسوده
شاطون زدن یک مشکل بسیار جدی موتوریه که معمولاً بهخاطر عدم روغنکاری کافی، فشار بیش از حد، و بیتوجهی به سرویسهای دورهای اتفاق میافته.
با علائمی مثل صدای تقتق، افت قدرت، یا حتی قفل شدن موتور خودش رو نشون میده.
اگر زود تشخیص داده بشه، قابل تعمیره؛ ولی اگه دیر اقدام بشه، میتونه کل موتور رو از بین ببره و هزینهی سنگینی روی دستتون بذاره.
.
.
.
ضمانت اصالت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
مشاوره تخصصی رایگان قبل از خرید
بستهبندی ایمن و حرفهای