شاید شما هم شنیده باشید که کسی میگه:
"ماشینم یاتاقان زده..."
و احتمالاً دنبال این باشید که بدونید این جمله دقیقاً یعنی چی و چه بلایی سر موتور ماشین اومده!
تو این مقاله قراره خیلی ساده و کامل توضیح بدیم که:
یاتاقان چیه؟
یاتاقان زدن یعنی چی؟
چه علائمی داره؟
چرا اتفاق میافته؟
و چطور میتونیم ازش جلوگیری کنیم؟
یاتاقان (به انگلیسی: Bearing) یک قطعه نازک فلزی یا نیمدایرهای هست که بین میللنگ و بدنه موتور (بلوک) یا بین شاطون و میللنگ قرار میگیره. وظیفه یاتاقان اینه که:
اصطکاک بین قطعات چرخشی موتور رو کم کنه
فشار و ضربههای حاصل از احتراق رو بهصورت یکنواخت پخش کنه
و از آسیب دیدن قطعات گرانقیمت موتور جلوگیری کنه
یاتاقان زدن یعنی یکی از یاتاقانهای موتور (یاتاقان ثابت یا متحرک) دچار فرسایش، خوردگی یا قفلشدگی شده و باعث اختلال در حرکت میللنگ یا شاطون میشه.
در این حالت:
روغن بهدرستی به یاتاقان نمیرسه یا روانکاری از بین رفته
یاتاقان داغ کرده، تغییر شکل داده یا حتی جوش خورده
در نتیجه، صدای "تقتق" یا "کوبش" ایجاد میشه
و اگه ادامه پیدا کنه، ممکنه کل موتور قفل کنه یا خراب بشه
علامت | توضیح |
---|---|
![]() | مخصوصاً در دور پایین و گرم بودن موتور |
![]() | افت فشار روغن به دلیل خلاصی زیاد یاتاقان |
![]() | حرکت سختتر میللنگ و افت راندمان |
![]() | در موارد شدید، موتور قفل میکنه |
![]() | ناشی از اصطکاک بالا |
![]() | در مراحل پیشرفتهتر |
یاتاقان زدن معمولاً ناگهانی نیست؛ نتیجهی یک روند فرسایشی یا یک خطای فنیه:
علت | توضیح |
---|---|
![]() | مهمترین دلیل! نبود روغن یعنی نابودی روانکاری |
![]() | یا روغن نامناسب با درجه ویسکوزیته اشتباه |
![]() | روغن کثیف باعث سایش بیشتر یاتاقانها میشه |
![]() | موتور هنوز روغنکاری نشده |
![]() | کاهش غلظت روغن و فشار روی یاتاقان |
![]() | بسته شدن اشتباه شاتون یا سفتی بیش از حد |
![]() | مانع رسیدن روغن به یاتاقانها میشه |
یاتاقان ثابت (اصلی): بین میللنگ و بلوک موتور
یاتاقان متحرک (متصل به شاطون): بین شاطون و میللنگ
یاتاقان تهمیل (یاتاقان انتهایی میللنگ): کمک به حفظ تعادل میللنگ
خرابی هرکدوم از اینها ممکنه باعث یاتاقان زدن بشه.
بله، ولی به شدت آسیب بستگی داره:
وضعیت | راهکار |
---|---|
فقط خوردگی یاتاقان | تعویض یاتاقان و در صورت نیاز تراش میللنگ |
تغییر شکل یاتاقان و خراش میللنگ | تراشکاری میللنگ + یاتاقان اورسایز |
قفل شدن موتور یا سوختن یاتاقان | بازسازی کامل موتور یا تعویض انجین کامل |
در بعضی موارد، ارزش اقتصادی تعمیر پایین میاد، مخصوصاً در خودروهای فرسوده یا موتورهای آسیبدیده شدید.
تعویض منظم روغن موتور (طبق دفترچه یا هر 5000 تا 8000 کیلومتر)
استفاده از روغن و فیلتر روغن استاندارد و اصل
بررسی منظم سطح روغن
گرم کردن موتور قبل از فشار آوردن در هوای سرد
رسیدگی فوری به صدای غیرعادی یا کاهش فشار روغن
سرویس کامل موتور در زمان توصیهشده
ویژگی | یاتاقان زدن | شاطون زدن |
---|---|---|
محل آسیب | یاتاقان بین میللنگ و شاطون/بلوک | خود شاطون خم میشه یا میشکنه |
علائم | تقتق در دور پایین، افت فشار روغن | کوبش شدید، حتی سوراخ شدن بلوک موتور |
شدت آسیب | متوسط تا شدید | معمولاً شدید و هزینهبرتر |
دلیل رایج | کمبود روغن، کیفیت روغن پایین | گرما، ضربه، احتراق شدید، روغن نرسیدن |
یاتاقان زدن یک مشکل بسیار جدی موتوره که اغلب به دلیل سهلانگاری در نگهداری خودرو اتفاق میافته. اگر صدای تقتق از موتور میشنوید یا چراغ روغن روشن شد، سریع پیگیری کنید تا جلوی خسارتهای میلیونی گرفته بشه.
با روغن خوب، رسیدگی منظم و گوش دادن به علائم هشداردهنده میتونید عمر موتور رو چند برابر کنید.
.
.
.
ضمانت اصالت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
مشاوره تخصصی رایگان قبل از خرید
بستهبندی ایمن و حرفهای