بررسی علائم، دلایل و زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو
یکی از مهمترین قطعات در سیستم انتقال قدرت خودرو، دیسک و صفحه کلاچ هست. این مجموعه نقش کلیدی در انتقال نیرو از موتور به گیربکس رو داره. وقتی این قطعه مصرفی به انتهای عمر خودش میرسه، رانندگی با ماشین سخت میشه و علائم مختلفی ظاهر میشن.
توی این مقاله قراره به زبون ساده بررسی کنیم که چطور میتونیم بفهمیم دیسک و صفحه ماشین تموم شده؟ و چه زمانی باید تعویضش کنیم؟
سیستم کلاچ شامل سه بخش اصلیه:
دیسک کلاچ
صفحه (صفحه اصطکاکی)
بلبرینگ کلاچ
زمانی که شما پدال کلاچ رو فشار میدین، این سیستم ارتباط بین موتور و گیربکس رو موقتاً قطع میکنه تا بتونین دنده عوض کنین. وقتی دیسک و صفحه فرسوده میشن، این انتقال نیرو با مشکل مواجه میشه.
یکی از اولین نشونهها اینه که با گاز دادن، ماشین مثل قبل جون نداره. چون کلاچ خوب درگیر نمیشه و نیرو کامل به چرخها نمیرسه.
این علامت خیلی واضحه. پات رو روی گاز میذاری، دور موتور میره بالا ولی ماشین اونقدری جلو نمیره.
یعنی صفحه اصطکاکی خوب به فلایویل نمیچسبه → نشونهی بارز لغزش کلاچ
وقتی دنده مخصوصاً دنده یک یا عقب به سختی جا میره یا تقتق میکنه، ممکنه کلاچ بهدرستی عمل نکنه و باعث بشه دنده درست درگیر نشه.
وقتی پدال کلاچ رو رها میکنی و ماشین شروع به حرکت میکنه، اگه لرزش یا تکون شدید حس کردی، احتمال ساییدگی دیسک و صفحه وجود داره.
اگر هنگام فشار دادن پدال کلاچ یا زمان تعویض دنده، صدای زوزه، ساییدگی یا تقتق شنیدی، ممکنه بلبرینگ یا خود صفحه خراب شده باشه.
وقتی پدال کلاچ رو خیلی بالا رها میکنی تا ماشین شروع به حرکت کنه، این نشونهی فرسودگی صفحه هست.
کلاچ سالم، تو نیمهی مسیر پدال درگیر میشه، نه نزدیک انتها.
اگر در ترافیک یا مسیر شیبدار، از کلاچ زیاد استفاده کنی و بوی خاصی مثل سوختن لنت یا مواد آزبستدار به مشامت خورد، احتمال زیاد صفحه کلاچ در حال تمام شدنه.
.
.
عمر دیسک و صفحه به موارد زیادی بستگی داره، از جمله:
عامل | تاثیر |
---|---|
سبک رانندگی | رانندگی شهری و نیمکلاچ زیاد = عمر کمتر |
جنس قطعه | برندهای با کیفیت عمر طولانیتری دارن |
نوع خودرو | خودروهای پرقدرت فشار بیشتری به کلاچ وارد میکنن |
محل استفاده | مناطق کوهستانی یا ترافیکی عمر کلاچ رو کم میکنن |
معمولاً بین 50 تا 120 هزار کیلومتر، بسته به شرایط، نیاز به تعویض داره.
ماشین رو در دنده سوم یا چهارم بزار
پات رو از روی کلاچ بردار و گاز بده
اگر ماشین خاموش نشد یا دور موتور بالا رفت ولی ماشین نرفت → کلاچ سر میخوره = دیسک و صفحه تموم شده
البته تست دقیقتر باید توی تعمیرگاه انجام بشه، مخصوصاً اگر به مشکل گیربکس یا بلبرینگ شک داری.
اگر هر کدوم از این نشونهها رو داری، بهتره هر چه زودتر اقدام به بررسی و تعویض کنی:
شتابگیری ضعیف
صدای زوزه یا تقتق موقع تعویض دنده
گرفتن کلاچ خیلی بالا
بو یا لرزش غیرعادی
تأخیر در تعویض میتونه باعث آسیب به فلایویل، گیربکس یا حتی موتور بشه.
نشانه | توضیح کوتاه |
---|---|
دور موتور بالا ولی حرکت کم | کلاچ سر میخوره |
سخت جا رفتن دنده | مشکل در درگیری دیسک و صفحه |
بوی سوختگی | اصطکاک بیش از حد و پایان عمر کلاچ |
لرزش اولیه حرکت | صفحه اصطکاکی فرسوده |
بالا گرفتن کلاچ | ساییدگی کامل صفحه |
توصیه حرفهای:
اگه کار فروش قطعات انجام میدی، کنار دیسک و صفحه حتماً پیشنهاد بده:
بلبرینگ کلاچ هم تعویض بشه
فلایویل چک و در صورت لزوم تراش داده بشه
از برندهای معتبر مثل والئو (Valeo)، ایساکو، لوک (LUK) استفاده بشه تا عمر قطعه بالا بره