ترفندهایی ساده برای جلوگیری از هزینههای سنگین تعمیر
دیسک و صفحه یکی از حیاتیترین قطعات سیستم انتقال قدرت در خودروهای دندهای است. این قطعه بهطور مستقیم درگیر حرکت، شتابگیری و توقف خودروست. اما نکته مهم اینه که عمر مفید دیسک و صفحه کاملاً به نحوه رانندگی ما بستگی داره!
در این مطلب، به زبانی ساده بررسی میکنیم:
چرا دیسک و صفحه زود خراب میشه
چه عادتهایی باعث کاهش عمر اون میشه
و مهمتر از همه: چطور عمر دیسک و صفحه رو تا 2 برابر افزایش بدیم
دیسک و صفحه وقتی کار میکنن که شما کلاچ میگیرید، دنده عوض میکنید، یا شروع به حرکت میکنید. در این لحظات، سایش زیادی بین صفحه و فلایویل اتفاق میافته. هرچی این سایش بیشتر، خشنتر یا بیموقع باشه، فرسودگی زودتر اتفاق میافته.
یکی از بدترین عادتها نگه داشتن پا روی کلاچه، حتی بهصورت نصفه. این کار باعث درگیر موندن نیمهکاره صفحه کلاچ میشه و اصطحکاک مداوم ایجاد میکنه.
راهکار:
فقط وقتی میخوای دنده عوض کنی، پات رو روی کلاچ بذار. بعدش سریع برش گردون کنار.
خیلیها موقع ایستادن پشت چراغ قرمز یا ترافیک، کلاچ رو میگیرن و ماشین رو تو دنده نگه میدارن. این کار فشار زیادی به بلبرینگ کلاچ و صفحه وارد میکنه.
راهکار:
اگر توقف بیشتر از 5 ثانیه طول میکشه، دنده رو خلاص کن و پا رو از روی کلاچ بردار.
گاز دادن زیاد در لحظه شروع حرکت باعث میشه صفحه و دیسک درگیر شدید بشن و بهمرور بسوزن یا داغ کنن.
راهکار:
آروم گاز بده و کلاچ رو تدریجی رها کن تا فشار ناگهانی به صفحه وارد نشه.
رانندگی با دنده نامناسب (مثلاً دنده 3 در سر بالایی یا دنده 5 در سرعت کم) باعث فشار بیجا روی کلاچ میشه و فرسایشش رو بالا میبره.
راهکار:
همیشه دنده رو با سرعت و شیب مسیر هماهنگ کن.
خیلی از رانندهها کلاچ رو نصفه میگیرن یا با احتیاط زیاد، ناقص عمل میکنن. این کار باعث درگیری ناقص و اصطکاک بیشتر بین دیسک و فلایویل میشه.
راهکار:
کلاچ رو همیشه کامل بگیر، مخصوصاً هنگام تعویض دنده یا توقف.
در مواقعی که ماشین استارت نمیخوره، هل دادن یا بکسل کردن با کلاچ زیاد ممکنه باعث فشار بیش از حد به صفحه و دیسک بشه.
راهکار:
فقط در موارد ضروری این کارو انجام بده، وگرنه ترجیحاً از امداد خودرو کمک بگیر.
خرابی در بلبرینگها یا روغنکاری نامناسب داخل گیربکس هم میتونه باعث فشار اضافه روی دیسک و صفحه بشه.
راهکار:
هر 40 تا 60 هزار کیلومتر، سرویس گیربکس رو انجام بده یا حداقل روغن گیربکس رو چک کن.
بعضی رانندهها توی سربالاییها برای نگه داشتن ماشین، پا رو روی کلاچ نگه میدارن و گاز میدن! این کار در واقع صفحه کلاچ رو میسوزونه.
راهکار:
در سربالایی از ترمز دستی یا ترمز پا استفاده کن، نه کلاچ.
بیشتر خرابیهای دیسک و صفحه نتیجه عادتهای غلط رانندگیه. اگر این نکات ساده رو رعایت کنی:
عمر دیسک و صفحه دو برابر میشه
نیاز به تعویض زودهنگام نخواهی داشت
موتور نرمتر، تعویض دنده راحتتر و هزینههای کمتر خواهی داشت