کمپرسور کولر، قلب تپنده سیستم تهویه مطبوع خودرو است. این قطعه وظیفه دارد گاز مبرد (معمولاً R134a یا گازهای جدیدتر) را تحت فشار قرار دهد و آن را در مدار کولر به گردش درآورد. در واقع، اگر کمپرسور درست کار نکند، کولر حتی با پر بودن گاز هم قادر به خنک کردن کابین نخواهد بود.
دریافت گاز کمفشار
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور (بخش داخل کابین) دریافت میکند. این گاز در این مرحله فشار و دمای پایینی دارد.
افزایش فشار و دما
با فشردهسازی توسط پیستونها یا روتور کمپرسور، فشار و دمای گاز بالا میرود.
ارسال به کندانسور
گاز داغ و پرفشار به سمت کندانسور (رادیاتور کولر) میرود تا خنک شده و به مایع تبدیل شود.
این چرخه به کمک کلاچ برقی کمپرسور و تسمه دینام (یا در بعضی خودروها تسمه جداگانه) انجام میشود.
کمپرسور پیستونی (Reciprocating)
پرکاربرد در خودروهای قدیمی و برخی مدلهای جدید
استفاده از پیستون برای فشردهسازی گاز
کمپرسور اسکرول (Scroll)
عملکرد نرمتر و راندمان بالاتر
مصرف سوخت کمتر و صدای کمتر
کمپرسور متغیر (Variable Displacement)
قابلیت تغییر ظرفیت بر اساس نیاز سرمایش
مناسب خودروهای مدرن برای صرفهجویی در انرژی
کولر باد گرم میزند حتی با وجود گاز کافی
صدای غیرعادی مثل تقتق یا جیغ هنگام روشن بودن کولر
روشن و خاموش شدن مکرر کمپرسور
گیرپاژ کردن کمپرسور که حتی میتواند تسمه را پاره کند
روغن یا نشتی گاز در اطراف کمپرسور
کمپرسور کولر در صورت نگهداری صحیح میتواند بیش از 10 سال عمر کند. اما عواملی مثل استفاده طولانیمدت در دور موتور بالا، کمبود روغن کمپرسور یا وجود رطوبت و آلودگی در سیستم میتواند عمر آن را کوتاه کند.
ماهی یک بار حتی در فصل سرد کولر را چند دقیقه روشن کنید تا قطعات روان بمانند.
در صورت نشتی گاز، سریعاً تعمیر کنید تا کمپرسور بدون گاز کار نکند.
فیلتر درایر را طبق توصیه سازنده تعویض کنید.
از گاز و روغن مناسب سیستم کولر استفاده کنید.
بیتوجهی به خرابی کمپرسور میتواند باعث سوختن کویل برقی، قفل شدن مکانیزم داخلی و آسیب به سایر قطعات سیستم کولر شود. در این شرایط، هزینه تعمیر یا تعویض چند برابر میشود.
کمپرسور کولر مثل قلب سیستم تهویه است؛ بدون آن، هیچ سرمایشی وجود نخواهد داشت. سرویس منظم، استفاده درست و جلوگیری از نشتی گاز بهترین راه برای حفظ عمر این قطعه گرانقیمت است.